Persoonlijke feedback middels supervisie, coaching of begeleide intervisie
Feedback is essentieel in elke vorm van leren. Zo ook in het leren van motiverende gespreksvoering. Het verwerven van vakbekwaamheid vergt oefenen en het krijgen van directe feedback.
Supervisie in MGV is gebaseerd op directe observatie op de werkvloer of op het beluisteren van gespreksopnames van client gesprekken. De supervisant ontvangt gerichte feedback op zijn of haar vaardigheden. Waar nodig worden situaties nagespeeld en geoefend aan de hand van de verkregen feedback. Naast het vergroten van vaardigeden zal er gestuurd worden op professionele attitude in lijn met Motiverende Gespreksvoering.
Zelfs een bescheiden hoeveelheid begeleiding van een expert kan de vaardigheid in MGV aanzienlijk vergroten (Miller e.a., 2004)
Objectieve feedback (MITI , CoSit-MI)
Naast feedback van een expert bestaan er ook een aantal goede codeersystemen waarmee de vaardigheden van MGV gemeten kunnen worden en er objectieve feedback gegeven kan worden. Het coderen van gesprekken, verslaglegging van het resultaat met gerichte feedback behoort ook tot de mogelijkheden ter verbetering van de vaardigheden Motiverende gespreksvoering.
Supervisie kan zowel individueel als in klein groepsverband plaatsvinden. Dit kan zowel online, in company of op de werkvloer plaatsvinden.
Doel, tijdsduur en de hoeveelheid bijeenkomsten wordt in overleg met de opdrachtgever vastgesteld.