Basistraining en verdiepingstrainingen

 

Basistraining motiverende gespreksvoering

In meerdere dagdelen (vier tot acht dagdelen) leert de deelnemer de theoretische uitgangspunten van motiverende gespreksvoering kennen en oefent met de basisvaardigheden (open vragen stellen, reflectief luisteren, bekrachtigen, samenvatten en informatie uitwisselen)

De training bestaat uit korte theoretische inleidingen, interactieve werkvormen en live demonstraties en demonstraties op video.

Aan bod komen:
– non-directieve en directieve technieken
– herkennen en ontlokken van verandertaal
– behoudtaal herkennen en verzachten
– omgaan met weerstand
– commitment aan gedragsverandering ontlokken en versterken

Verdiepingstraining motiverende gespreksvoering

In een tijdsbestek van meerdere dagdelen krijgt de deelnemer de mogelijkheid om zijn kennis en vaardigheden rondom het uitlokken van verandertaal bij cliënten verder aan te scherpen.
Deelnemers geven voorafgaand aan de training hun leerwensen en eventuele casuïstiek aan, zodat de training zoveel mogelijk kan aansluiten bij de leerbehoefte en praktijk.
De verdiepingstrainingen zijn competentiegericht. Bij voorkeur wordt er met gespreksopnamen gewerkt. De deelnemer maakt gespreksopnamen van een motiverend gesprek en krijgt hierop feedback.

In overleg is werken met een trainingsacteur mogelijk.

Voorwaarde voor deelname is een eerder gevolgde basistraining Motiverende gespreksvoering.

Accreditatie is voor verschillende beroepsgroepen mogelijk.

Training kan gegeven worden

  • op locatie
  • blended (met E-learning, om meters te maken met oefenen)
  • hybride (deelnemers die niet naar locatie kunnen komen nemen digitaal deel)
  • online